Niemcy szykują kolejny przełom

Naukowcy pracujący dla Volkswagena zapowiadają koniec ze szronem i lodem na szybach samochodów. Rewolucyjny wynalazek ma już wkrótce ułatwić życie wielu kierowców na całym świecie.Każdy z nas dobrze zna uczucie, kiedy wychodzi z ciepłego mieszkania i pierwszą rzeczą, którą zrobi zanim ruszy w poranną drogę, to musi zeskrobać lód z szyby samochodu. Nic bardziej frustrującego. Ale, jak mówią spece z niemieckiego koncernu, niedługo będzie to już tylko złym wspomnieniem. Inżynierowie opracowali bowiem specjalną szybę, która nie pokrywa się ani lodem ani nawet mgłą.

Jak to możliwe?

Otóż wszystko opiera się o cieniutką warstwę przepuszczającego światło tworzywa, które trafia na zewnętrzną warstwę szkła. W przeciwieństwie do podgrzewanych szyb, tutaj wszystko rozgrywa się na poziomie pojedynczych cząsteczek. Do nowatorskiej powierzchni nie przywierają cząsteczki wody. Dzieje się tak aż do temperatury -18 st. C.
Przedstawiciele grupy Volkswagena mówią, że sekret innowacji kryje się w tlenku inydowo-cynowym. Pokryta cienką warstwą tego związku szyba, w teorii, ogranicza promieniowanie ciepła z wnętrza samochodu, a co za tym idzie opóźnia chłodzenie się szyby poniżej tak zwanego punktu rosy. U Volkswagena wszystko musi mieć swoją poważną nazwę, tak więc i ta innowacja otrzymała właściwy skrót - Low-E. Pochodzi on od angielskiego zwrotu low thermal emissivity, czyli niska emisja termiczna.
Niemcy są bardzo dumni ze swojego wynalazku i mają zamiar udostępnić go we wszystkich autach swojej grupy. Kiedy skończą się męczarnie porannego skrobania szyb? Ponoć już niedługo. Kłopot jest jak na razie w tym, że magiczna powłoka nieco ogranicza funkcjonowanie niektórych urządzeń w aucie. Dokładniej chodzi o działanie radia i telefonu komórkowego.
Tak, tak już niedługo skończy się nasza udręka drapania i rysowania szyb dla tego na razie& AutoManiacy zalecają używać odmrażaczy szyb samochodowych . Zapewnia to dłuższą żywotność szyb samochodowych gdyż skrobiąc szyby rysujemy je i znaczymy w którym miejscu ma powstać ewentualne pęknięcie szyby.